
Conspiracy Clickbait

Case Study 2:  
Raking in the Views
Elise Thomas



Beirut | Berlin | London | Paris | Washington DC

Copyright © Institute for Strategic Dialogue (2022). Institute
for Strategic Dialogue (ISD) is a company limited by guarantee,
registered office address PO Box 75769, London, SW1P 9ER.
ISD is registered in England with company registration
number 06581421 and registered charity number 1141069.
All Rights Reserved.

www.isdglobal.org

About this publication

In the field of disinformation and conspiracy theories, 
there has been a tendency for policymakers and 
practitioners to focus on state-linked operations and  
to overlook the role of commercially motivated 
networks. However, the rise of a global industry 
producing conspiracy clickbait for profit is likely to  
have significant implications. 

This report explores three case studies of how networks 
linked to individuals in Vietnam are using QAnon 
conspiracy theories and US political disinformation to 
generate revenue. These case studies illustrate that 
although the motive may be commercial, the effect 
of such networks is to deepen political division and 
amplify conspiracy theories and disinformation. While 
each individual network may only have a small impact, 
the cumulative impact of many such networks around 
the world may be profound. This growing industry is 
disproportionately targeted at the US, and therefore 
should be of particular concern for US policymakers  
and practitioners.

About the author

Elise Thomas is an OSINT Analyst at ISD, with a 
background in researching state-linked information 
operations, disinformation, conspiracy theories and 
the online dynamics of political movements. She also 
freelances as a journalist, and her work has appeared 
in Bellingcat, Foreign Policy, The Daily Beast, Wired and 
others. She is the author of Recommended Reading: 
Amazon’s algorithms, conspiracy theories and extremist 
literature and The Long Tail of Influence Operations: 
A Case Study on News Front and the co-author of 
COVID-19 Disinformation Briefing No.4.

http://www.isdglobal.org
https://www.isdglobal.org/isd-publications/recommended-reading-amazons-algorithms-conspiracy-theories-and-extremist-literature/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/recommended-reading-amazons-algorithms-conspiracy-theories-and-extremist-literature/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/recommended-reading-amazons-algorithms-conspiracy-theories-and-extremist-literature/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/recommended-reading-amazons-algorithms-conspiracy-theories-and-extremist-literature/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/the-long-tail-of-influence-operations-a-case-study-on-news-front/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/the-long-tail-of-influence-operations-a-case-study-on-news-front/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/covid-19-disinformation-briefing-no-4/


3Case Study 2 Raking in the Views

Table of Contents

Operation overview	 4

Content	 5

YouTube assets	 7

Telegram channels	 9

Merchandise	 10

Engagement and Impact	 11



4 Case Study 2 Raking in the Views

This case study looks at an operation on  
Telegram and YouTube which is targeting QAnon, 
MAGA and US conspiracy audiences to generate 
revenue from YouTube ads and sell Trump and 
QAnon-themed merchandise.

The network has been successful in building a 
significant audience. As of 19 October, its Telegram 
channels have more than 43,681 members collectively. 
Its channels routinely rack up tens or hundreds of 
thousands of daily views. 

These channels or individual videos are frequently 
removed by YouTube, likely in response to automated 
spam detection. Deleted channels are almost 
immediately replaced by new channels which have  
been repurposed from previous activity, in particular 
from streaming gaming videos in Vietnamese. In some 
cases, the channel names are changed to titles like 
‘Breaking News USA’ or ‘USA Patriots 247’ which are 
clearly intended to appeal to American audiences. 

There is a clear effort to tailor the operation to  
target QAnon audiences. The network uses QAnon 
hashtags and slogans, amplifies QAnon narratives  
and plagiarizes the content of QAnon influencers.  
In November 2021, the network also began advertising 
explicitly QAnon-themed apparel, alongside other  
pro-Trump merchandise. 

ISD was not able to attribute this network directly to 
any individual or group, although as with the other case 
studies in this series, there are indications that this 
activity may have links to Vietnam. There is no evidence 
to suggest a political motive behind this activity. The 
most likely motive appears to be profiting from YouTube 
advertising traffic and merchandise sales. Despite its 
relative simplicity, this appears to be an efficient and 
effective commercial operation.  

Operation overview



5Case Study 2 Raking in the Views

This network appears to be the source of the content 
being broadcast as livestreams discussed in Case 
Study 1. Another notable feature is the use of the 
#RestoredRepublic hashtag, which this network shares 
in common with the operation discussed in Case Study 
3. The three networks are not linking directly to one 
another, however, and the nature of the relationship 
between them is unclear.

The videos consist of audio taken from a range of 
QAnon and pro-Trump conspiracy sources, including 
podcasts and livestream shows. This audio is overlaid 
on various generic images, many of them watermarked 
with ‘copyright @X-MEDIAT’ or ‘copyright @X-MEDIAM’, 
with an animated animal in the top corner and a small 
talking person in the bottom corner. This person talks 
as the video plays, but not in sync with the audio. It 
appears to be generic stock content, similarly to the 
moving animal in the other corner. 

 
Fig 1: Screenshots of videos uploaded by the network, 
showing distinctive features such as the animated animal in 
one corner and small talking person in the other. 

There are a number of companies named X-Media, 
including one based in Vietnam. It is not clear what if 
any connections these companies have to this network, 
however. ISD did not find further evidence suggesting a 
link between the Vietnam-based company and this 
network. The purpose or meaning of the animal 
animations is also unclear. 

The benefit of this type of content is that it attracts 
highly engaged audiences, but is likely quick and easy to 
produce. The elements of the videos – the animations, 
the background images – are used across multiple 

Content

Fig 2: Screenshots of Telegram posts. 

http://xmedia.vn/


6 Case Study 2 Raking in the Views

videos. Producing a new video is likely to be as simple 
as snipping out a segment of audio from a source and 
adding it into an existing template. 

The narratives amplified by the network consist of 
divisive political content, conspiracy theories and 
outright disinformation. QAnon is the overwhelmingly 
dominant conspiracy theory in the content promoted 
by the network. 

 

 

 



7Case Study 2 Raking in the Views

At the time of ISD’s investigation in early October 
2021, the network was operating at least a dozen 
active YouTube channels. 

The network’s pattern of activity, which involves 
uploading a large number of videos in a very short space 
of time, leads to its channels being deleted by YouTube 
on a regular basis, likely as a result of automated spam 
detection. This seems to cause no substantial disruption 
to the network’s operations, as deleted channels are 
simply replaced. The true number of channels used by 
the network over time is therefore difficult to establish 
due to the rapid pace at which the network churns 
through and replaces channels.

All of the channels have been recycled from other 
revenue-generating activities. In some cases, as in 
the below example, they have previously been used to 
publish clickbait videos in Vietnamese, English or Bangla. 

 
Fig 3: Screenshot of ‘We the People 247’ YouTube channel, 
showing a recent shift from publishing Vietnamese and 
English clickbait videos to QAnon and pro-Trump content. 

Other channels have previously been used for gaming  
(also in Vietnamese) or producing entertainment content. 

Some channels have a ‘verified’ tick from YouTube.  
This presumably reflects that they were verified for their 
previous use, before being repurposed or otherwise 
taken over by the current operation. Verified accounts 
are often sold at a premium by vendors who re-sell 
social media accounts, because verification can help an 
operation appear more credible.  

In some cases, as in the examples above, extra spaces or 
characters have been added to video titles, likely in an 
effort to evade automated content moderation algorithms. 

YouTube assets

Fig 4: Screenshots of ‘Nobab Tv’ YouTube channel, a verified 
account which shifted from content in Bengali to English-
language pro-Trump and QAnon content. 

Fig 5: Screenshot of ‘Real America Patriots 24h’ YouTube 
channel; screenshot of cached Playboard results for the 
same channel. 



8 Case Study 2 Raking in the Views

For some channels, there has been an attempt 
to present the channel as a legitimate source of 
information for US viewers. This includes renaming 
channels to things like ‘We the People 247’ or ‘US 
Breaking News,’ and changing header images to appeal 
to a US audience.

In the example below, a channel has been renamed to 
‘Real America Patriots 24h’ and given a header image 
including the American flag and the word ‘Freedom.’ 
Cached Playboard data indicates that the channel 
was previously named ‘Farhatul hasan Fahim’ and was 
located in Bangladesh. 

In other cases, however, there has been no apparent 
effort to customize repurposed channels for their new 
audience. 

The strategy of the network operators appears to be 
aiming for high volumes of traffic rather than building 
convincing long-term channels. This supports the 
hypothesis that this a commercial rather than politically 
driven operation; the goal is quick clicks, not long-term 
influence. 

Once a channel is added to the network, large volumes 
of videos are uploaded in quick succession. Generally, 
the pattern is a new video uploaded roughly every hour 
or half hour, with a 10-12 hour pause at certain points 
in the day. Somewhere between 12 to 20 videos per 
day for each channel appears to be a normal range of 
uploads. 

This pattern of uploading appears to suggest that the 
network operators may be doing uploads manually, 
rather than scheduling in advance. The 10-12 hour gap 
presumably reflects when the operators finish work for 
the day. 

This rapid-fire strategy is likely driven by a desire to 
shovel out as much content – and therefore to monetize 
as many ad views – as possible before each channel is 
detected and deleted, or before videos are removed. 

It is difficult to establish a precise estimate for how much 
money the network may be generating. This is partly 
because of the instability in the number of channels 
which are active at any one time, but it is also because 
indicative guides for YouTube ad earnings from tools 

such as Social Blade vary broadly, by up to a factor of 
ten or more. The example below shows estimates for ad 
earnings for one network channel between 4-16 October. 

Based on this, it seems reasonable to assume that 
across all of its channels, the network is likely to be 
collectively generating at least several hundred US 
dollars per day in ad revenue.

As of July 2021, the per capita income in Vietnam was 
around US$183 per month.1 If it is indeed the case 
that the operators are based in Vietnam, the network’s 
earnings could provide a very reasonable income even if 
shared across several people. 

Fig 6: Screenshot of ‘Singer Nasir’ channel, which is now part of 
the network. No effort has been made to disguise its previous 
use as a promotional channel for a Bangladeshi singer. 

Fig 7: Screenshot of Social Blade estimates for ad earnings for 
Huyền Bí TV channel. The numbers in green and red represent 
daily views (for example +15,020 in green means there were 
15,020 views that day) while the following number is the total 
views for the channel over time.

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:WdXi_KyvSe4J:https://playboard.co/en/channel/UCRrLrTW8inn_zFkxdqVSr_w/about+&cd=17&hl=en&ct=clnk


9Case Study 2 Raking in the Views

In addition to the YouTube channels, the network is 
also running at least four Telegram channels with a 
collective 43,681 followers as of 18 October. The three 
channels were created on 9 May, 8 July, 14 July and 
1 October. The YouTube videos link to the Telegram 
channels in their descriptions. 

The relatively small and stable number of Telegram 
channels (in comparison to the large and ever-revolving 
carousel of YouTube channels) reflects that on 
Telegram, content moderation by the platform is much 
less of an issue for networks such as this. 

This lax, or absent, content moderation is also why a 
large proportion of the QAnon community has shifted 
from more mainstream social media platforms onto 
Telegram, making it an ideal fit for a commercial 
operation such as this which targets QAnon audiences. 

The channels are relatively simple and all follow 
the same pattern. Their names are some version of 
‘American Patriots’, they have a profile picture of Donald 
Trump, and in the initial days after creation they post a 
series of pro-Trump posts and memes and encourage 
people to share their posts. This is likely to be intended 
to help build a pro-Trump following for the channels.  

After the first few days, however, this shifts into simply 
posting YouTube links and that pattern has continued to 
hold steady for all Telegram channels over the following 
months. 

The role of the Telegram channels appears to be as a 
stable point of engagement for audiences, directing 
them towards new channels and videos as the previous 
generation are removed. It also allows the network to 
tap into the large QAnon community on Telegram. 

Content from the network’s channels is being shared 
across other QAnon, conspiracy, anti-lockdown and 
pro-Trump channels on the platform, although the 
opaque nature of Telegram makes it difficult to know 
how widely this is happening and whether it is organic or 
coordinated behavior. 

 

Telegram channels

Fig 9: Screenshot of early post in Telegram channel. 

Fig 10: Screenshot of posts in Telegram channel. 

Fig 8: Screenshot of video description linking  
to Telegram channel. 



10 Case Study 2 Raking in the Views

In early November 2021, the network also began 
advertising merchandise on its Telegram and YouTube 
channels. 

On 31 October, the domain ‘funnyaf.store’ was 
registered and turned into an online store using what 
appears to be a generic e-commerce service, using 
Stripe and PayPal as payment processors. From 9 
November onwards, the network began to advertise 
hoodies and t-shirts with pro-Trump, anti-vaccine and 
QAnon messages on its channels. 

As with other parts of this operation, relatively little 
effort has been put into making the online store appear 
legitimate. For example, the About page features a 
single line from Alice in Wonderland, and Trump’s name 
has been misspelled in the ‘Donal[d] Trump’ category of 
merchandise. 

Whois privacy protections have been used to register 
the site, but an email address is included in the Terms 
of Service. This email address appears to be based on a 
Vietnamese name. According to Have I Been Pwned, a 
website which tracks data breaches, the email address 
has appeared in four data breaches including the 
alleged 2019 breach of TaiLieu, a Vietnamese education 
website, and a massive breach of Vietnamese tech giant 
VNG dating back to 2015. While circumstantial, this 
evidence supports the theory that this network is linked 
to individuals in Vietnam. 

Unfortunately it is not possible to determine how many 
merchandise sales the network may have made. 

Merchandise

Fig 12: Screenshot of funnyaf.store online store.

Fig 14: Screenshot of About page on funnyaf.store, also 
showing misspelled ‘Donal[d] Trump’ category.

Fig 13: Telegram post on 12 November 2021 advertising a 
hoodie featuring ‘Trump 2022’ and the QAnon slogan ‘Where 
We Go One We Go All’. 



11Case Study 2 Raking in the Views

This operation is simple but effective in attracting 
viewers to its videos. Ultimately, it doesn’t matter 
whether the viewers are fooled into thinking the 
content is authentic, or whether they are drawn in by 
simple curiosity about these strange looking videos – 
either way, the operators get their ad revenue. 

It is difficult to determine exactly how viewers are 
finding the videos. It seems likely that a significant 
proportion of viewers are coming across the videos 
shared on Telegram, or when shared by individuals 
on other social media channels. A thread on 4chan2  
also indicates that YouTube has been algorithmically 
recommending the videos to some users. 

Fig 15: Screenshot of 4chan thread discussing YouTube 
recommendations of network channels.

 

YouTube metrics reflect the lifecycle of the repurposed 
channels, which see a steady rise in viewership before 
having videos deleted or being removed by YouTube 
entirely. A typical example is the Sung Vlogs channel. 

As the name suggests, this channel was originally 
used for vlogging in Vietnamese. On 2 October, it was 
repurposed and began posting video content from the 
network. Playboard metrics show a steady rise in daily 
views as dozens of network videos were uploaded, 
peaking at 94,145 daily views on 9 October.

Engagement and impact

Fig 17: Playboard statistics for We the People 247 channel.

Fig 16: Playboard statistics for Sung Vlogs channel prior  
to its deletion. 

Fig 18: Screenshot of comments on network videos, 
promoting conspiracy theories and glorifying violence. 

https://archive.is/LtgaK


12 Case Study 2 Raking in the Views

On 11 and 12 October, the channel has negative daily 
views, reflecting that some of its videos were deleted 
on those dates. On 13 October, the entire channel was 
removed for violating YouTube’s Community Guidelines.

Some of the network’s channels have succeeded in 
going genuinely viral, however temporarily. The channel 
We The People received almost a million views in a 
single day on 7 October, only to have over a million 
views taken off its cumulative total on 17 October as 
some of its videos were deleted. 

Comments on the videos provide a more qualitative 
indicator of the impact of the network. These 
comments often promote QAnon and other conspiracy 
theories; espouse politically divisive views; or appear 
to glorify violence, for example calling for a military 
takeover or executions. 

The ultimate effect of this operation is that it gives  
a significant boost to QAnon content and narratives,  
in pursuit of profit. It takes existing, fringe content  
and broadcasts it to substantially sized audiences,  
and provides a space in the comments for believers  
to engage with one another, reaffirm their views  
and share still more conspiracy theories. This 
commercially motivated network is therefore directly 
fueling the ongoing growth of QAnon and related 
conspiracy movements. 



13Case Study 2 Raking in the Views

1	 VNA, ‘Vietnam’s average monthly income in 2020 down 1 percent’, 6 July 2021,  

	 https://en.vietnamplus.vn/vietnams-average-monthly-income-in-2020-down-1-percent/204206.vnp 

2	 https://archive.md/XnlqZ 

Endnotes

https://en.vietnamplus.vn/vietnams-average-monthly-income-in-2020-down-1-percent/204206.vnp
https://archive.md/XnlqZ


Beirut | Berlin | London | Paris | Washington DC

Copyright © Institute for Strategic Dialogue (2022). Institute
for Strategic Dialogue (ISD) is a company limited by guarantee,
registered office address PO Box 75769, London, SW1P 9ER.
ISD is registered in England with company registration
number 06581421 and registered charity number 1141069.
All Rights Reserved.

www.isdglobal.org

http://www.isdglobal.org

