
The Long Tail 
of Influence 
Operations:

A Case Study  
on News Front 

Elise Thomas

February 2021



Beirut  |  Berlin  |  London  |  Paris  |  Washington DC

Copyright © Institute for Strategic Dialogue (2020). 
Institute  for Strategic Dialogue (ISD) is a company limited 
by guarantee,  registered office address PO Box 75769, 
London, SW1P 9ER.  ISD is registered in England with 
company registration  number 06581421 and registered 
charity number 1141069.  All Rights Reserved.

www.isdglobal.org

About This Briefing

This report provides a glimpse into the 
inner workings of the disinformation 
ecosystem and sheds light on the long 
tail of state-linked online assets. It 
examines two websites and two blogging 
accounts which appear to be linked 
to News Front, a Crimean-based news 
organisation previously accused of being 
a source of pro-Kremlin disinformation 
and influence operations. 

While the impact of the site’s activity 
is low, the case study reveals the wide 
range of tactics and online platforms 
involved in the promotion of pro-Kremlin 
disinformation activity online. 



www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   3

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Introduction

Disinformation has become a thorn in the side for a huge range of online services and platforms. Since 2016, 
research has started to unpick the sheer breadth and scale of false information and false identities online, 
across social media, blogging websites, dating apps and beyond. This case study examines two websites, 
which present themselves as news sites as well as two blogging accounts, all of which appear to be linked 
to News Front, a Crimean-based news organisation previously accused of being a source of pro-Kremlin 
disinformation and influence operations. It also examines the use of a cloaking domain connected to 
News Front France to enable News Front to retain a presence on Facebook despite the platform’s efforts to 
crackdown on News Front in 2020. As such, it provides a window into the tactics and locations that make up 
the evolving world of online influence operations that seek to promote pro-Kremlin disinformation.

This case study and report is the outcome of an investigation by the Institute for Strategic Dialogue (ISD) 
undertaken between 20 November 2020 and 18 January 2021. The findings of this investigation suggest 
the sites and accounts may be based out of Crimea and run by a team that includes a Crimean postgraduate 
student. As of 6 December 2020, the blog accounts were abruptly deleted and the sites began displaying 
error messages. Links to archived versions are included in this case study where possible. 

The impact of this activity is likely to be low. ISD’s analysis of the spread of these sites and accounts suggests 
low reach and engagement on major social media platforms. The case study is nonetheless interesting in 
that it helps to shed light on the broader disinformation ecosystem, highlighting how particular pieces of 
content and narratives linked to pro-Kremlin influence efforts can spread across the internet using multiple 
domains and alternative social media platforms such as blogging sites. It also reveals the efforts of pro-
Kremlin disinformation producers to target African audiences with anti-American and pro-Kremlin stories 
online, including those that touch on key issues such as COVID-19 vaccinations. The investigation has found 
evidence of the continuing use of covert and potentially automated behaviours on sites like Facebook 
to promote this kind of content. This sprawl of influence operations deserves further attention to better 
understand the long tail of accounts, sites and other online assets linked to influence operations, and their 
possible audiences. 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   4

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Background 

News Front is a media organisation operating out of Crimea that publishes content in Russian, English, 
Slovak, Georgian, Hungarian, French, Serbian, Spanish, German and Bulgarian. Since its creation in 2015, 
the organisation has repeatedly been identified as a source of pro-Kremlin disinformation and influence 
operations, and has allegedly1 received funding and direction from the Russian government. In a report2 on 
Russian disinformation in August 2020, the US State Department described News Front as “one of the most 
blatant Russian disinformation sites.” 

News Front was originally named Crimean Front,3 and according4 to its editor-in-chief Konstantin Knyrik, it 
was intended to provide support for Russia’s annexation of Crimea. News Front continues to support the 
annexation of Crimea as well as Russian actions in Eastern Ukraine, but now also covers a broader range of 
topics, including US and European politics and the COVID-19 crisis.

While News Front’s sources of funding are presently unknown, former employees have reportedly5 told the 
German newspaper Die Zeit that the organisation is directly funded by Russia’s Federal Security Service 
(FSB). In a 2018 interview,6 Konstantin Knyrik denied this and other allegations of direct links to the Russian 
government. 

News Front’s Twitter and YouTube accounts were taken down by those platforms in early 2020. The removal 
of News Front and other Crimean media organisations’ YouTube channels elicited a direct response7 from 
the Russian Ministry of Foreign Affairs, which described it as “another act of discrimination against Russian-
language media resources from US-controlled online platforms”.

In April 2020, Facebook announced8 that it had dismantled a network of accounts and pages linked to News 
Front and another Crimean media organisation, South Front, as part of an investigation into coordinated 
inauthentic behaviour: 

We removed 46 Pages, 91 Facebook accounts, 2 Groups, and 1 Instagram account for violating our 
policy against ‘foreign interference’ which is ‘coordinated inauthentic behavior’ on behalf of a foreign 
entity.... The individuals behind this activity relied on a combination of authentic, duplicate and fake 
accounts [which they used] to post their content and manage Groups and Pages posing as independent 
news entities in the regions they targeted. This network posted about geopolitical and local news 
including topics such as the military conflict in Ukraine, the Syrian civil war, the annexation of Crimea, 
NATO, US elections, and more recently the coronavirus pandemic.

The Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab (DFRLab) also published an analysis9 of the network.

As this ISD investigation demonstrates, however, News Front continues to operate as part of a broader 
network of digital assets and entities which propagates its content across the internet, despite these 
takedowns by social media platforms. This case study will focus on two areas: News Front’s content mirrored 
across other purported news sites; and the use of accounts on blogging platforms to seed News Front’s 
affiliated content. 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   5

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

News sites

ISD identified two websites that present themselves as separate news organisations, but whose content 
is identical to one another and to some (though not all) of News Front’s content. The websites discussed 
below were discovered incidentally during the course of other research. The blogging accounts (see next 
section) were identified through subsequent searches to see where the same content was being published 
online. These sites are Summury News10 (note spelling: Summury rather than Summary) and Real Bomb11 
(also known as RB News). Both domains were registered on 19 March 2018. They are built on WordPress 
and had their earliest posts in June 2018. While both sites have the links ‘About’, ‘Advertise’ and ‘Contact’, 
which presumably came with the WordPress theme, these pages do not exist and the links simply direct to 
the home page (for example, if you click ‘About’ on RB News, it will send you to realbomb.info). Neither site 
has linked social media accounts, despite the presence of social media buttons. A manual search on social 
media revealed no obvious social media assets attached to the names of these sites.

Figure 1 Screenshot of the Summury News homepage, captured 27 November 2020

 

Figure 2 Screenshot of the RB News homepage, captured 27 November 2020

The stories on these sites are almost identical to stories on News Front, save for small differences in 
punctuation, which will be discussed below. The content traverses a range of topics, with a broad focus  
on geopolitical issues including US and European politics and the COVID-19 pandemic. 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   6

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

This near-identical content also extends to the images that accompany the stories. All the image files 
inspected on News Front, Summury News and RB News articles for the purpose of this case study have 
identical names, and in some cases appear to have been uploaded only minutes apart (Figure 3). 

Figure 3 Screenshot showing tiled info panes for an identical image with identical file names (1223777.jpg) accompanying the story “Experts: 
extension of the START [Strategic Arms Reduction Treaty] with Russia should become one of the priorities for Biden administration” published across 

News Front, Summury News and RB News on 26 November 2020

In some cases, the Summury News and RB News articles simply embed News Front images directly. In the 
example shown in Figure 4 below, the image accompanying the RB News article is hosted by News Front’s site. 

Figure 4 Screenshot of info pane for story on RB News, captured 27 November 2020

One noteworthy difference between stories on News Front and those on Summury News and RB News is the use 
of punctuation (see Figures 5 and 6). Whereas stories on News Front use standard quotation marks commonly 
used in English (“), the same stories on Summury News and RB News use guillemets, also known as ёлочки or 
angle quotes («). This type of punctuation is used in several non-English languages, including Russian. 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   7

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Figure 5 Screenshot of the story “Trump’s attorneys: election fraud was centralized in Democratic-controlled cities”12  
published 20 November 2020 on Summury News showing use of guillemets

Figure 6 Screenshot of the story “Trump’s attorneys: election fraud was centralized in Democratic-controlled cities”13  
published 20 November 2020 on News Front showing use of quotation marks

This detail suggests that the process of content creation and distribution across the three sites may not be 
entirely centralised. It is plausible, for example, that content undergoes an additional level of editing before 
being published on the main News Front site.

Investigating the back-end architecture of the sites further, it is notable that while the content on Summury 
News and RB News is in English, inspecting the source code of both sites suggests that the WordPress 
accounts for the sites may be in Russian (see Figures 7 and 8 below). 

Figure 7 Screenshot of realbomb.info source code, captured 27 November 2020

Figure 8 Screenshot of summurynews.com source code, captured 27 November 2020

The Summury News and RB News domains both use WHOIS privacy services. This means that while it is 
possible to see that they were both registered on 19 March 2018, it is not possible to see any details about 
the individual who registered them using WHOIS records (Figure 9). 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   8

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

 

Figure 9 Screenshot of WHOIS records for realbomb.info and summurynews.com

However, both of the sites are built on WordPress, which requires users to have accounts to publish 
content to the site. Upon close inspection of both sites’ source code, ISD was able to identify at least three 
WordPress accounts, with the usernames ‘PhoebosLC’, ‘Catherine’ and ‘KateB’.

On RB News (although not on Summury News), ‘KateB’ has left an email address exposed. The email address 
has been partially redacted in the screenshot shown in Figure 10 for privacy. 

 
Figure 10 Screenshot of realbomb.info source code

The same email address is included in documents published in 2018 and 2019 by V.I. Vernadsky 
Crimean Federal University, in connection with a postgraduate linguistics student.14 Public reporting and 
investigations have highlighted15 the use of students and young people as an educated, cheap, highly 
flexible workforce for producing Russian content that could be considered propaganda. It is not clear at 
this stage exactly what role, if any, this postgraduate student and others who may be involved in running 
RB News and Summury News play in the broader News Front ecosystem. 

On both sites, stories are accompanied by supposed social media engagement statistics. However, ISD’s 
data analysis shows that these statistics appear to be entirely fictional. While each article on the sites is 
accompanied by numbers claiming a relatively high and suspiciously stable range of engagement — usually 
around 320–330 shares and 2.5k views for each story — ISD’s analysis based on CrowdTangle16 data shows 
only a handful of shares across public pages and groups on both sites dating back to March 2018. Only one 
RB News article had been publicly posted on Facebook since March 2018, and we found no public Facebook 
shares of links to Summury News.

The lack of social media accounts and evidence of any efforts to drive social media engagement for either 
site may suggest that the operators of the site are paid to produce content rather than to drive social media 
engagement, and are therefore not motivated to improve their social media engagement statistics. 

While the lack of social media engagement or shares suggest that the impact of these sites upon the public 
is likely to be low, they nonetheless provide an interesting insight into how stories flow across the News 
Front ecosystem. Further, they highlight that this is likely a broader and more deceptive network of sites and 
digital properties than it may appear at first glance. ISD will continue to investigate the potential ongoing 
activities linked to this network. 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   9

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Blogging platforms

ISD conducted searches to identify any additional places where stories from RB News and Summury News 
are published and uncovered at least two blogging accounts that have a partial but not complete overlap 
in posted content. Some identical stories are published across News Front, RB News, Summury News 
and the blogging accounts; some are published on News Front, RB News and Summury News but not on 
the blogging accounts; and some are published across RB News and Summury News and the blogging 
accounts, but not on News Front.

The two blogging accounts are in the names of ‘Kate Matberg’17 on the primarily Francophone site 
Mediapart,18 and ‘Anastasia Frank’19 on The Duran, a site that website ranking organisation NewsGuard 
describes20 as a “pro-Russia website that has published conspiracy theories and false information to advance 
its views”. Both accounts appear to have been deleted on the same day, 6 December 2020, shortly after 
the RB News and Summury News domains both began showing error messages. Where possible, we have 
provided links to archived versions. 

Research by Graphika,21 the Stanford Internet Observatory22 and others has previously documented the 
use of blogging platforms in Russia-linked information operations. Perhaps the most significant example 
of this is the operation investigated by both Graphika and the Atlantic Council’s DFR Lab team,23 dubbed 
‘Secondary Infektion’.24 According to their research, this multilingual operation spanned several years and 
more than 300 smaller platforms and social media networks in addition to the major platforms. Despite 
this broad sweep, however, it appears the operation had minimal impact on the public and generated little 
organic engagement. Key topics of the ‘Secondary Infektion’ operation included the conflict in Ukraine, the 
role of NATO in international affairs, European divisions or weaknesses, migration, the World Anti-Doping 
Agency, and elections in the US, the UK and France. 

The accounts identified as part of this case study focus on these topics as well, alongside other more recent 
developments such as the conflict between Azerbaijan and Armenia, the incoming Biden administration in 
the US, the coronavirus pandemic and Nord Stream 2.25

The grounds for suspecting a connection between these accounts and the sites analysed above is 
reinforced not just by the identical content, but also by the image hosting. For example, a story titled “WW3 
has already begun”, which casts doubt on findings of Russian involvement in the downing of flight MH17 
by Ukrainian separatists in 2014, was posted by ‘Anastasia Frank’26 on 4 and on 5 September 2020 by ‘Kate 
Matberg’,27 RB News and Summury News. All four of the stories were accompanied by the same image with 
the same filename, and a closer inspection shows that the image on the ‘Kate Matberg’ blog is hosted by 
RB News (Figures 11 and 12). 

Figure 11 Screenshot of page information pane for post on the ‘Kate Matberg’ Mediapart blog, captured 4 November 2020

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   10

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

 

Figure 12 Screenshot of the RB News story “WW3 has already begun”, captured 4 November 2020

 
‘Kate Matberg’ on Mediapart

The ‘Kate Matberg’ blog account has been active since 10 April 2017, predating the creation of RB News and 
Summury News. The very first post, “Assad’s chemical attack in Syria debunked”,28 focused on a chemical 
weapons attack29 in Syria on 4 April 2017, which was swiftly attributed by many media outlets to the Assad 
regime.30 The attack almost immediately became the subject of Russian disinformation efforts31 intended to 
muddy the waters around responsibility for the attack. This activity occurred in combination with broader 
efforts to discredit the Syrian White Helmets32 group.

The story posted by ‘Matberg’ suggested the attack had been staged and that “the White Helmets activists 
don’t rescue, but purposefully kill children, so that they can be misrepresented as the victims of the Syrian 
army”. The story was also published33 on the same day on News Front, with credit to a different Francophone 
Mediapart account, ‘Calfine’.34 The account’s bio identifies ‘Calfine’ as a News Front editor based in Donetsk 
in Eastern Ukraine. 

A day later, a Medium account35 under the name ‘Zigandurad Arutundar Yarmandip’ published the same 
story (albeit with different headlines) in English, French, Russian and German (Figure 13). The account has 
not posted since. It appears likely that this may have been a burner account intended to help spread specific 
disinformation related to the chemical weapons attack and the role of the White Helmets.

Figure 13 Screenshot of the ‘Zigandurad Arutundar Yarmandip’ Medium account, captured 4 November 2020

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   11

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Over the course of 2017, the ‘Kate Matberg’ account was used only three more times: as part of an attempt to 
disseminate hacked materials belonging to a US State Department official; to spread rumours about supposed 
US biological laboratories in Ukraine; and to promote a conspiracy theory that targeted Bill Browder.36 

In the years since 2017, the account has been relatively active, posting every few weeks with stories which 
also appear on either News Front, RB News and Summury News, or all of the sites. As with the blogging 
accounts researched as part of the ‘Secondary Infektion’ investigation, the ‘Matberg’ account appears to 
have gained little engagement. Perhaps its greatest success was being cited37 in a Kyiv Post story, for a post38 
from 17 April 2019 about the alleged involvement of Austrian banks in laundering money from Ukraine. 
The content in this post had already been published two days earlier on 15 April 2019 on RB News39 and 
Summury News,40 with a byline for ‘Kate Matberg’. This format is unusual, as most of the cross-posted stories 
do not appear with any byline. The image accompanying the story on the ‘Kate Matberg’ account was 
again hosted by RB News, as shown in Figure 14. The article was also posted by News Front41 on the day it 
appeared on the ‘Matberg’ blog.

Figure 14 Screenshot of story on the ‘Kate Matberg’ Mediapart account, captured 4 November 2020

It is unclear at this stage whether the similar names used for the ‘Catherine’ and ‘KateB’ user accounts on 
RB News and Summury News and the ‘Kate Matberg’ on Mediapart are a coincidence or signify that the 
same individual may be linked to all three. 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   12

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

‘Anastasia Frank’ on The Duran

The second blog account ISD identified is ‘Anastasia Frank’42 on The Duran, which is a site that presents 
itself as a news and opinion website. It was founded in 2016 by disbarred attorney and RT commentator 
Alexander Mercouris,43 and is directed by RT TV host Peter Lavelle.44 NewsGuard gives the site a score45 of 
7.5 out of 100, saying that it “severely violates basic standards of credibility and transparency” and has 
“published conspiracy theories and false information to advance its views, including misinformation about 
the COVID-19 pandemic”.

The Duran allows members of the public to create accounts and publish content. The ‘Anastasia Frank’ 
account first became active on 5 December 2019, posting a story46 emphasising strains and tensions among 
NATO members at the previous day’s summit. The story was also published that day by The Saker,47 another 
source known for disseminating strongly pro-Kremlin views,48 and was published the next day on the ‘Kate 
Matberg’49 blog. None of these three publications credited or made any reference to one another. 

In the months since, the ‘Anastasia Frank’ account has gone on to publish over 40 stories on topics such as 
US and European politics, in particular Ukraine and the Azerbaijan–Armenian conflict, the World Anti-Doping 
Agency and the coronavirus crisis. All these stories also appear to have been published on News Front, 
RB News and Summury News, and in some cases, also appear on the ‘Kate Matberg’ blog. 

In some instances, the content posted by ‘Anastasia Frank’ and on RB News and Summury News appears to 
be translated copy of News Front’s content in other languages. For example, an article headlined “Halfway to 
the end”, published on The Duran by ‘Frank’,50 RB News and Summury News on 25 March 2020, is credited 
at the end of a French-language piece51 published the same day on Agora Vox (a site for bloggers and citizen 
journalists) by Philippe Khalfine.52 Khalfine is a French supporter of the separatist Donetsk Republic and a 
writer for News Front France who will be discussed in more detail below. The similarity between Khalfine’s 
name and the ‘Calfine’ Mediapart account referenced above is notable, but it was not possible to confirm  
a link. 

While this investigation did not uncover definitive proof that the same individual or group operated the 
‘Anastasia Frank’ and ‘Kate Matberg’ accounts, the fact that both accounts appear to have been deleted on 
the same day, 6 December 2020, provides a circumstantial reason to suspect a connection between them. 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   13

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Cloaking domains

A third component of the long tail of News Front’s activities is the use of domain cloaking. Domain cloaking 
is a method for obscuring the true destination of a link, by loading the original site’s content in a frame on 
another domain. This is a relatively common method for evading bans imposed by social media platforms 
and other services, because when the links are posted on the platform they appear innocuous and are 
therefore not blocked or deleted.

Since being banned by Facebook in early 2020, News Front appears to have made at least two forays into 
domain cloaking. On 10 October 2020, two domains were registered: excreta.info, which loaded the English-
language version of News Front, and ambassadeur.info53 which loads the French-language version of News 
Front. Domains loading the other News Front languages have not been uncovered at this stage. Excreta.
info appears to have been deleted in December 2020 and does not appear to have been replaced as of 18 
January 2021, though articles from the site remained available54 in Google’s cache as of that date.

Figure 15 Screenshot of Google cache dated 1 December 2020 of News Front content loading on the excreta.info domain, captured 18 January 2021

It is unclear why the domain was deleted. It may be the operators of the domain had realised that the 
wording used in the URL “excreta.info”, could itself pose a problem for social media content moderation. 
There have been other documented examples of obscenities55 as apparent inside jokes in Russian 
disinformation operations.

The Francophone ambassadeur.info cloaking domain, however, continues to operate and has been in 
regular use on Facebook. ISD’s analysis found that links to ambassadeur.info had been posted at least 6,172 
times in 161 different Facebook groups and pages as of 15 January 2021.

The scale of this activity appears to reflect a sustained effort to promote News Front France’s content to a 
range of audiences across Facebook. This includes posting links to News Front France’s official Facebook 
page (which seems to have escaped being removed in Facebook’s ban) and into the group it manages, 
Monde Russe.56 In addition, it appears that News Front France editor Philippe Khalfine (whose other activities 
on behalf of News Front have been discussed above) and another account named ‘Alfonso Gabriel’ have 
been systematically sharing ambassadeur.info links into a large number of Facebook groups. 

‘Alfonso Gabriel’s’ account appears to have been created in April 2020 (the same month in which Facebook 
dismantled57 a network of inauthentic accounts linked to News Front). Its public activity consists entirely of 
sharing ambassadeur.info links; it has no personal photographs or other indications of authentic, human 
activity. For example, the article “L’enregistrement du vaccin russe contre le COVID-19 a commencé 
en Ukraine”58 was published on News Front and ambassadeur.info on 14 January 2021. ISD’s analysis 
of CrowdTangle data found that between 14:33:32 and 14:36:47 AEDT, Philippe Khalfine shared the 
ambassadeur.info link for the story into 16 different Facebook groups alongside identical text.

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   14

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Figure 16 Screenshot showing Khalfine’s account sharing the article into three Facebook groups in the space of two minutes  
on 14 January, captured 18 January 2021 

The groups and pages targeted by Khalfine and Gabriel with News Front’s Francophone content include a mix 
of Putin and Russia fan groups, conspiracy groups, anti-colonialist and anti-imperialist groups and groups with 
a regional focus on Francophone Africa. After the News Front France Officiel page, the top ten groups and 
pages onto which ambassadeur.info links were shared between 12 October 2020 and 15 January 2021 are59:

Group or Page Number of shares

1. La Grande Russie de Poutine 318

2. Actualitées planétaire (a group fighting against the Illuminati and  
‘Zionist Anglo-Saxon world order’)

302

3. Euro-Rus France - Франция 290

4. Mort a l'Empire et son systeme maléfique 279

5. Les pro russe 259

6. LES AMIS DE LA RUSSIE 258

7. Editions “Alliance Russe” 257

=8. Contre l'Oligarchie Mondiale 236

=8. Antimaïdan France 236

10. Un grain de revolte 235

Several of these pro-Russia and Putin fan groups appear to be largely comprised of Facebook users in 
(primarily Francophone) African countries. In the groups, Khalfine and Gabriel’s shares of News Front 
content via ambassadeur.info links appear alongside other pro-Russian posts and content, but also 
alongside content relating to African politics and local conflicts. Over the past several years, a number 
of Russian disinformation and influence efforts60 targeting African countries have been exposed, particularly 
countries such as the Central African Republic,61 Libya62 and Sudan63 where Russia has both significant 
interests and political influence.

The top two ambassadeur.info links that received the highest numbers of shares on Facebook as of 15 January 
2021 cover alleged negative reactions to American COVID-19 vaccines. The article “Un Israélien est mort du 
vaccin américain contre le COVID-19”64 (“An Israeli has died from the American vaccine against COVID-19”) was 
shared 147 times, while the article “L’Allemagne a suspendu son traitement anti-covid en raison de problèmes 
avec le vaccin américain”65 (“Germany has suspended their anti-COVID treatment campaign due to problems 
with the American vaccine”) was shared 100 times. These are significantly higher than the next most shared 
article, “Les États-Unis ont ouvert une enquête contre Biden pour ses affaires en Ukraine”66 (“The United States 
has opened an inquiry against Biden over his actions in Ukraine”) which was shared 67 times. The high number 
of shares appear to reflect a higher level of organic sharing – that is, more Facebook users sharing the articles 
of their own accord, in addition to shares by Khalfine and Gabriel. 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   15

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Conclusion

This case study has examined a small network of accounts and domains which appear to have links with 
the pro-Kremlin site News Front. At least part of this network appears to be operated by a student based 
in Crimea, where News Front is located. It has also examined the use of a cloaking domain by a part of the 
News Front network, News Front France, as a means to remain active on Facebook despite being banned. 
This domain is being used in what appears to be a systematic effort to seed News Front France content 
through multiple Facebook groups, in particular Putin fan groups, conspiracy groups and Francophone 
African groups.

While the impact of this activity is likely to be low, the case highlights how pro-Kremlin content and narratives 
can move across a broad network of platforms and domains, which can be independent of one another or be 
partially or fully centralised. News Front itself has been publicly identified as a known source of pro-Russian 
disinformation and influence efforts, leading to some reactive steps from social media platforms to limit its 
reach. However, the same content is proliferating unchecked across a variety of other forums on the internet 
and retains some presence on Facebook through relatively simple workarounds. 

This finding has implications for how to respond to such networks. It underscores the point that actions 
against specific organisations or domains, while potentially useful, are not likely to be completely effective in 
stopping the spread of disinformation or covert influence efforts. Instead, it is a constant game of whack-a-
mole. Recognising this underscores the importance of fostering resilience to these kinds of influence efforts 
within societies themselves, as opposed to simply focusing on trying to remove or restrict content.  
It also reinforces the need to understand the wider internet ecosystem — beyond major social platforms  
like Facebook and Twitter — in order to effectively respond to disinformation and influence operations.

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   16

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

Endnotes
1  Zeit Online, ‘Fake News: War Without Blood’, 17 February 2016,  https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-

fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht 
2  US Department of State, Global Engagement Center Special Report: Pillars of Russia’s Disinformation and Propaganda Ecosystem, 

August 2020, p. 31, https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-
Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf

3 Ibid.
4 Новороссия, ‘Константин Кнырик: Идея создания News Front родилась абсолютно спонтанно’, 26 November 2015, https://

novorosinform.org/402691 
5 Zeit Online, ‘Fake News: War Without Blood’, 17 February 2016,  https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-

fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
6 Coda Story, ‘Meet The Kremlin’s Keyboard Warrior in Crimea’, 29 May 2018, https://www.codastory.com/disinformation/armed-

conflict/meet-the-kremlins-keyboard-warrior-in-crimea/ 
7  Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, ‘Press release on YouTube removing the accounts of Krym 24 TV Channel and 

Anna News and News-Front news agencies’, 20 May 2020, https://www.mid.ru/en/diverse/-/asset_publisher/zwI2FuDbhJx9/
content/ob-udalenii-video-hostingom-youtube-akkauntov-telekanala-krym-24-informagentstv-anna-news-i-news-front-?_101_
INSTANCE_zwI2FuDbhJx9_redirect=https%3A%2F%2Fwww.mid.ru%2Fen%2Fdiverse%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_
zwI2FuDbhJx9%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_
col_pos%3D2%26p_p_col_count%3D6 

8 Facebook, ‘April 2020 Coordinated Inauthentic Behavior Report’, 5 May 2020, https://about.fb.com/news/2020/05/april-cib-report/ 
9 DFR Lab, ‘Facebook removes Russian propaganda outlet in Ukraine’, 5 May 2020, https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-

propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841 
10 https://web.archive.org/web/20201127034033/https:/summurynews.com/ 
11 https://web.archive.org/web/20201022183126/https:/realbomb.info/ 
12 https://web.archive.org/web/20201127042828/https:/summurynews.com/2020/11/20/trumps-attorneys-election-fraud-was-

centralized-in-democratic-controlled-cities/ 
13 https://archive.is/wip/xYYoI 
14 These documents have been archived but will not be included in this report to protect the individual’s privacy.
15 See for example MacFarquhar, Neil, ‘Inside the Russian Troll Factory: Zombies and a Breakneck Pace’, New York Times, 18 February 

2018, https://www.nytimes.com/2018/02/18/world/europe/russia-troll-factory.html 
16 CrowdTangle is a Facebook tool which allows researchers to query data on public Facebook groups and pages. For more information,  

see https://help.crowdtangle.com/en/articles/4201940-about-us
17 https://web.archive.org/web/20200814121700/https:/blogs.mediapart.fr/matberg-kate/blog 
18 The Guardian, ‘How pioneering Mediapart has set the French news agenda’, 16 March 2018,  

https://www.theguardian.com/world/2018/mar/16/how-pioneering-mediapart-has-set-the-french-news-agenda 
19 https://web.archive.org/web/20201204001225/https:/theduran.com/author/anastasia/ 
20 NewsGuard, ‘The Duran’, May 2020, https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2020/05/TheDuran.com_.pdf 
21 Graphika, ‘From Russia With Blogs’, 14 February 2020, https://public-assets.graphika.com/reports/graphika_report_from_russia_

with_blogs.pdf 
22 Stanford Internet Observatory, ‘Internet ObservatoryCyber Policy CenterPotemkin Pages & Personas: Assessing GRU Online Operations, 

2014-2019’, 13 November 2019, https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/potemkin-pages-personas-sio-wp.pdf 
23 DFR Lab, ‘Operation “Secondary Infektion”’, 22 June 2019, https://www.atlanticcouncil.org/wp-content/uploads/2019/08/

Operation-Secondary-Infektion_English.pdf 
24 Graphika, ‘Secondary Infektion’, 22 June 2020, https://secondaryinfektion.org/downloads/secondary-infektion-report.pdf 
25 BBC, ‘Gas wars: The problem with Nord Stream 2’, 8 February 2019, https://www.bbc.com/news/av/world-europe-47166669 
26 https://archive.is/1npWm 
27 https://archive.is/kTf5b 
28 https://archive.is/67W6D 
29 BBC, ‘Syria chemical ‘attack’: What we know’, 26 April 2017, https://www.bbc.com/news/world-middle-east-39500947 
30 Human Rights Watch, Death by Chemicals: The Syrian Government’s Widespread and Systematic Use of Chemical Weapons, 1 May 2017, 

https://www.hrw.org/report/2017/05/01/death-chemicals/syrian-governments-widespread-and-systematic-use-chemical-weapons
31 The Atlantic, ‘Defending Assad, Russia Cries ‘Fake News’’, 11 April 2018, https://www.theatlantic.com/international/

archive/2018/04/russia-syria-fake-news/557660/ 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://novorosinform.org/402691
https://novorosinform.org/402691
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
https://www.codastory.com/disinformation/armed-conflict/meet-the-kremlins-keyboard-warrior-in-crimea/
https://www.codastory.com/disinformation/armed-conflict/meet-the-kremlins-keyboard-warrior-in-crimea/
https://www.mid.ru/en/diverse/-/asset_publisher/zwI2FuDbhJx9/content/ob-udalenii-video-hostingom-youtube-akkauntov-telekanala-krym-24-informagentstv-anna-news-i-news-front-?_101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9_redirect=https%3A%2F%2Fwww.mid.ru%2Fen%2Fdiverse%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D2%26p_p_col_count%3D6
https://www.mid.ru/en/diverse/-/asset_publisher/zwI2FuDbhJx9/content/ob-udalenii-video-hostingom-youtube-akkauntov-telekanala-krym-24-informagentstv-anna-news-i-news-front-?_101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9_redirect=https%3A%2F%2Fwww.mid.ru%2Fen%2Fdiverse%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D2%26p_p_col_count%3D6
https://www.mid.ru/en/diverse/-/asset_publisher/zwI2FuDbhJx9/content/ob-udalenii-video-hostingom-youtube-akkauntov-telekanala-krym-24-informagentstv-anna-news-i-news-front-?_101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9_redirect=https%3A%2F%2Fwww.mid.ru%2Fen%2Fdiverse%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D2%26p_p_col_count%3D6
https://www.mid.ru/en/diverse/-/asset_publisher/zwI2FuDbhJx9/content/ob-udalenii-video-hostingom-youtube-akkauntov-telekanala-krym-24-informagentstv-anna-news-i-news-front-?_101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9_redirect=https%3A%2F%2Fwww.mid.ru%2Fen%2Fdiverse%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D2%26p_p_col_count%3D6
https://www.mid.ru/en/diverse/-/asset_publisher/zwI2FuDbhJx9/content/ob-udalenii-video-hostingom-youtube-akkauntov-telekanala-krym-24-informagentstv-anna-news-i-news-front-?_101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9_redirect=https%3A%2F%2Fwww.mid.ru%2Fen%2Fdiverse%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_zwI2FuDbhJx9%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D2%26p_p_col_count%3D6
https://about.fb.com/news/2020/05/april-cib-report/
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
https://web.archive.org/web/20201127034033/https:/summurynews.com/
https://web.archive.org/web/20201022183126/https:/realbomb.info/
https://web.archive.org/web/20201127042828/https:/summurynews.com/2020/11/20/trumps-attorneys-election-fraud-was-centralized-in-democratic-controlled-cities/
https://archive.is/wip/xYYoI
https://www.nytimes.com/2018/02/18/world/europe/russia-troll-factory.html
https://help.crowdtangle.com/en/articles/4201940-about-us
https://web.archive.org/web/20200814121700/https:/blogs.mediapart.fr/matberg-kate/blog
https://www.theguardian.com/world/2018/mar/16/how-pioneering-mediapart-has-set-the-french-news-agenda
https://web.archive.org/web/20201204001225/https
https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2020/05/TheDuran.com_.pdf
https://public-assets.graphika.com/reports/graphika_report_from_russia_with_blogs.pdf
https://public-assets.graphika.com/reports/graphika_report_from_russia_with_blogs.pdf
https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/potemkin-pages-personas-sio-wp.pdf
https://www.atlanticcouncil.org/wp-content/uploads/2019/08/Operation-Secondary-Infektion_English.pdf
https://www.atlanticcouncil.org/wp-content/uploads/2019/08/Operation-Secondary-Infektion_English.pdf
https://secondaryinfektion.org/downloads/secondary-infektion-report.pdf
https://www.bbc.com/news/av/world-europe-47166669
https://archive.is/1npWm
https://archive.is/kTf5b
https://archive.is/67W6D
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-39500947
https://www.hrw.org/report/2017/05/01/death-chemicals/syrian-governments-widespread-and-systematic-use-chemical-weapons
https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/04/russia-syria-fake-news/557660/
https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/04/russia-syria-fake-news/557660/


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   17

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

32 Bellingcat, ‘Chemical Weapons and Absurdity: The Disinformation Campaign Against the White Helmets’, 18 December 2018,  
https://www.bellingcat.com/news/mena/2018/12/18/chemical-weapons-and-absurdity-the-disinformation-campaign-against-
the-white-helmets/ 

33 https://archive.is/awTJY 
34 https://archive.is/Pd3Zw 
35 https://archive.is/trhJ5 
36 Kramer, Andrew, ‘U.S. Clears Bill Browder to Enter, Rebuking Russia’, New York Times, 23 October 2017, https://www.nytimes.

com/2017/10/23/world/europe/russia-us-magnitsky-browder.html 
37 Grytsenko, Oksana, ‘What US whistleblower scandal means for Ukraine’, Kyiv Post, 22 September 2019, https://www.kyivpost.com/

ukraine-politics/what-us-whistleblower-scandal-means-for-ukraine.html 
38 https://archive.is/Uasyt 
39 https://web.archive.org/web/20201026064011/https://realbomb.info/2019/04/15/austrian-bank-was-involved-in-ukraines-

money-laundering-schemes/ 
40 This article was unfortunately not archived before the site was removed.
41 https://archive.vn/K1EtE 
42 https://web.archive.org/web/20201204001225/https:/theduran.com/author/anastasia/ 
43 Sawer, Patrick, ‘Pro-Putin commentator faces prospect of fraud charges after Yard admits investigation errors’, The Telegraph, 28 July 

2018, https://www.telegraph.co.uk/news/2018/07/28/pro-putin-commentator-faces-prospect-fraud-charges-yard-admits/ 
44 https://theduran.com/author/peter/ 
45 NewsGuard, ‘The Duran’, May 2020, https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2020/05/TheDuran.com_.pdf
46 https://archive.is/I8LAv
47 https://archive.is/JzYsu 
48 EU vs Disinfo, ‘The Saker – Blind Loyalty, Disguised as Defiance’, 29 June 2020, https://euvsdisinfo.eu/the-saker-blind-loyalty-

disguised-as-defiance/ 
49 https://archive.vn/rGtZY 
50 https://web.archive.org/web/20200929005519/https:/theduran.com/halfway-to-the-end/ 
51 https://archive.is/wip/DCkO2 
52 https://archive.is/RqQGr 
53 https://archive.is/X6CdP 
54 https://web.archive.org/web/20210126010532/https://webcache.googleusercontent.com/

search?q=cache%3A8a0x3CBLpgsJ%3Ahttps%3A%2F%2Fexcreta.info%2F2020%2F12%2F05%2Fwhat-will-happen-to-the-nord-
stream-2%2F 

55 https://twitter.com/benimmo/status/1311670914657005570 
56 https://archive.is/MRq69
57 Facebook, ‘April 2020 Coordinated Inauthentic Behavior Report’, 5 May 2020, https://about.fb.com/news/2020/05/april-cib-report/
58 https://archive.is/yYIIm 
59 Links to this content/groups are archived and available to researchers upon request. They have not been included here due to the 

potentially offensive content of the material.
60 France 24, ‘Facebook says it suspended Russian disinformation campaign targeting Africa’, 30 October 2019, https://www.france24.

com/en/20191030-facebook-says-it-suspended-russian-disinformation-campaign-targetting-africa 
61 Thomas, Elise, ‘Russian Trolls Are Staging a Takeover in Africa—With Help From Mercenaries’, The Daily Beast, 23 March 2019, https://

www.thedailybeast.com/yevgheny-prigozhins-russian-trolls-are-staging-a-takeover-in-the-central-african-republicwith-help-from-
his-wagner-mercenaries 

62 Shalvey, Kevin, ‘Facebook posts and Cameo videos by Charlie Sheen and Dolph Lundgren were used by Russian trolls to persuade 
Libya to release a suspected spy’, Business Insider, 20 December 2020, https://www.businessinsider.com.au/russian-trolls-used-
facebook-cameo-free-alleged-spy-in-libya-2020-12?nojs=1 

63 Alba, Davey and Sheera Frenkel, ‘Russia Tests New Disinformation Tactics in Africa to Expand Influence’, New York Times, 30 October 
2019, https://www.nytimes.com/2019/10/30/technology/russia-facebook-disinformation-africa.html 

64 https://archive.is/Eh20E 
65 https://archive.is/Jvl37 
66 https://archive.is/X6CdP 

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA
https://www.bellingcat.com/news/mena/2018/12/18/chemical-weapons-and-absurdity-the-disinformation-campaign-against-the-white-helmets/
https://www.bellingcat.com/news/mena/2018/12/18/chemical-weapons-and-absurdity-the-disinformation-campaign-against-the-white-helmets/
https://archive.is/awTJY
https://archive.is/Pd3Zw
https://archive.is/trhJ5
https://www.nytimes.com/2017/10/23/world/europe/russia-us-magnitsky-browder.html
https://www.nytimes.com/2017/10/23/world/europe/russia-us-magnitsky-browder.html
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/what-us-whistleblower-scandal-means-for-ukraine.html
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/what-us-whistleblower-scandal-means-for-ukraine.html
https://archive.is/Uasyt
https://web.archive.org/web/20201026064011/https
https://archive.vn/K1EtE
https://web.archive.org/web/20201204001225/https
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/07/28/pro-putin-commentator-faces-prospect-fraud-charges-yard-admits/
https://theduran.com/author/peter/
https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2020/05/TheDuran.com_.pdf
https://archive.is/I8LAv
https://archive.is/JzYsu
https://euvsdisinfo.eu/the-saker-blind-loyalty-disguised-as-defiance/
https://euvsdisinfo.eu/the-saker-blind-loyalty-disguised-as-defiance/
https://archive.vn/rGtZY
https://web.archive.org/web/20200929005519/https:/theduran.com/halfway-to-the-end/
https://archive.is/wip/DCkO2
https://archive.is/RqQGr
https://archive.is/X6CdP
 https://web.archive.org/web/20210126010532/https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3A8a0x3CBLpgsJ%3Ahttps%3A%2F%2Fexcreta.info%2F2020%2F12%2F05%2Fwhat-will-happen-to-the-nord-stream-2%2F 
https://twitter.com/benimmo/status/1311670914657005570
https://archive.is/MRq69
https://about.fb.com/news/2020/05/april-cib-report/
https://archive.is/yYIIm
https://www.france24.com/en/20191030-facebook-says-it-suspended-russian-disinformation-campaign-targetting-africa
https://www.france24.com/en/20191030-facebook-says-it-suspended-russian-disinformation-campaign-targetting-africa
https://www.thedailybeast.com/yevgheny-prigozhins-russian-trolls-are-staging-a-takeover-in-the-central-african-republicwith-help-from-his-wagner-mercenaries
https://www.thedailybeast.com/yevgheny-prigozhins-russian-trolls-are-staging-a-takeover-in-the-central-african-republicwith-help-from-his-wagner-mercenaries
https://www.thedailybeast.com/yevgheny-prigozhins-russian-trolls-are-staging-a-takeover-in-the-central-african-republicwith-help-from-his-wagner-mercenaries
https://www.businessinsider.com.au/russian-trolls-used-facebook-cameo-free-alleged-spy-in-libya-2020-12?nojs=1
https://www.businessinsider.com.au/russian-trolls-used-facebook-cameo-free-alleged-spy-in-libya-2020-12?nojs=1
https://www.nytimes.com/2019/10/30/technology/russia-facebook-disinformation-africa.html
https://archive.is/Eh20E
https://archive.is/Jvl37
https://archive.is/X6CdP


www.isdglobal.org PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK  			   18

The Long Tail of Influence Operations:  
a case study on News Front

PO Box 75769 | London | SW1P 9ER | UK 
www.isdglobal.org

https://twitter.com/ISDglobal
https://www.linkedin.com/company/institute-for-strategic-dialogue
https://www.facebook.com/ISDglobal
https://www.youtube.com/channel/UC0ipBeo9FMotlO9NyTEH3cA

